Twilight, recension

Efter att ha hört mycket bra om filmen Twillight bestämde jag mig för att se den. Jag och min kära kamrat Ellen gick till den fina och anrika biografen Skandia på Drottninggatan. Ridån dras åt sidan och filmen börjar...

Början av filmen är som vilken Amerikansk high school film som helst. Storyn handlar om en tonårs tjej vid namn Bella (Kristen Stewart, tidigare sedd i Into the Wild) som flyttar från sin mamma i Arizona till sin pappa i Washington. När hon mitt i terminen börjar i en ny klass får hon direkt vänner. De berättar om fem lite underliga ungdomar i deras skola, de är adopterade och bor tillsammans. Familjen heter Cullens och särskilt en medlem i denna familj spanar Bella in, han heter Edward (Robert Pattinson, tidigare sedd i Harry Potter and the Goblet of Fire) och är minst sagt annorlunda.

Under filmens gång börjar de två ungdomarna närma sig varandra, Edward vill först ta avstånd men ångrar sig sedan. Bella lyckas till slut ta reda på varför Edward är så annorlunda (läs inte mer om ni inte vill veta) han är en vampyr. Men en mycket fredlig sådan, han dödar bara djur. Min spontana reaktion på detta var, det känns som om man har sett en film med det här temat förut. Men under filmens gång börjar man gilla Edward mer och mer, tyvärr finns vissa scener i filmen som mer eller mindre förstör den. Dessa scener vissar Edwards alldeles utomordentliga snabbthet och styrka. Oc hdet är inget fel i att vissa detta men dessa sekvenser är enligt min åsikt helt fel filmade. Om de hade haft ett mer artistisk uttryck hade de varit underbara scener kan jag tänka mig. Tyvärr är även musiken helt fel, denna film skulle klarat sig på klassiska musik stycken.

Som en summering är filmen en fin kärleksaga med en underbar person som höjer stämningen (nu menar jag såklart Edward). Men vissa scener förstör filmen och om man förväntar sig något nytt och konstnärligt kommer man bli besviken.  Om man å andra sidan är beredd på en Amerikansk high school film med lite annorlunda tema som har vissa brister men dock ändå är underhållande kommer man få en mycket trevlig upplevelse.