Year of Refusal, recenserat



Med darrande händer håller jag äntligen i Morrisseys nionde soloalbum, "Year of Refusal". Omslaget är lovande, Morrissey bär i ena handen en bebis och tittar med bister uppsyn mot omvärlden. Om man bortser från bebisen lovar framsidan ett Morrissey album i samma anda som alla de tidigare (vilket inte är något negativt). Själva skivan ser ut som en LP, självklart mycket mindre i storlek. Jag fumlar in skivan i min Cd-spelare och trycker på play.

Det första som möter mina öron är ett rockigt intro som snart följs av Morrisseys varma och behagliga röst.


"I am doing very well. I can block out the present and the past now."


Dessa ord sammanfattar hela skivan, den är på många sett mer mogen och det är en lyckligare Morrissey som har dikterat ihop låtarna. I och med detta säger jag inte att det är ett simpelt pop-album. Men för att vara Morrissey är Years of Refusal relativt glatt. Morrissey verkar ha kommit över sin ungdoms depression och sade själv i en intervju: "Well as you know Jonathan (Ross) it's age. And it does quite comforting things". Detta sade Morrissey för snart fem år sedan, min enkla slutsats är att han måste var ännu mer trygg i sig själv nu. Men nu ska vi inte gå in på Morrissey som person för då blir det här inte en recension utan en bok.

Låtarnas karaktär påminner mer om Morrisseys låtar från nittiotals albumen "Maladjusted" och "Vauxhall and I" än Morrissey nu näst nyaste album "Ringleader's of the Tormentors". Låtarna varierar i sin kvalité och emellanåt kan vissa musikpartier vara riktigt dåliga. Så som outrot på den fenomenala låten "I am OK By Myself", ljudet skär in i mina öron och jag måste skynda att starta om albumet.


"Years of Refusal" är ett starkt album i musikvärlden 2009 men om man jämför med Morrisseys tidigare verk känns hans nyaste mediokert. Det är en köpvärd skiva men om du är ett nytt Morrisseys fan säger jag: Välkommen till gemenskapen börja med "Viva Hate" eller varför inte ett The Smiths album.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0