När man är sjuk ser man på film!

Jag är ruskigt förkyld idag men det är sånt man får räkna med på vintern. Igår var jag (självklart) också sjuk. Det blev en riktig filmdag.

Först såg jag China Town.



Filmen utspelar sig på trettiotalet (tror jag) och handlar om en privatdektektiv (Nicholson) som av en slump upptäcker en konspiration inom vattenförsörjningen i LA. Det är lite av en "film noir" film och Polanski är regissören. Kort sagt ett film recept som inte kan gå fel. Sevärd film och jag tror nog den hamnar på topp 15 av alla filmer jag har sett.

Lite senare på dagen såg jag Thelma and Louise.



Filmen känns inte som en typisk Ridley Scott film, humorn och handling känns mer som den unde vara skapad av Tarantino. Men trots detta är filmen otroligt bra, den handlar om de två kompisarna Thelma och Lousie som under olyckliga sammanträffande blir jagade av polisen för en mord. De flyr landet i hopp om att hinna till Mexcio. Skådespelarna i den här filmen är superba och manuset är så välskrivet att man får gåshud. Den är rolig, seriöst och förkrossande sorlig omvartannat. Det känns även kul och annorlunda att de är två kvinnor som spelar de jagade brottslingarna och tro mig, de är inga mesar. Mycket bra film som jag rekommenderar alla att se! 


Kommentarer
Postat av: Sofiiaa

2008-12-31 @ 20:47:29
Postat av: Sofiiaa

hmm, pappa fick ju chinatown i den där polanskiboxen han fick.

2008-12-31 @ 20:48:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0